Min förlossningsberÀttelser

Saker blir inte alltid som man tror. Fredagen för snart 3 veckor sedan slutade inte alls som jag trodde. Jag kom hem frĂ„n jobbet vid 16. Gick ut med hundarna. Mötte upp J vid parkeringen. Vi kom hem och satte oss i soffan. Jag reser mig sedan hastigt upp. "Jag tror att vattnet gick!" Vi kollar pĂ„ varandra. FörvĂ„nade. Det Ă€r ju inte dags nu! Jag var ju bara i vecka 23+4. Vi ringer in till förlossningen. "Mitt vatten gick just. Jag Ă€r i vecka 24 och bebisen ligger i sĂ€te". Vi hade ett inbokat vĂ€ndningsförsök den 17/10. Dom ber oss komma in pĂ„ en undersökning. NĂ€r vi kommit fram och stĂ„r och vĂ€ntar pĂ„ personal börjar det göra vĂ€ldigt ont. Varför kommer dom aldrig?!.... Tillslut fĂ„r vi komma in i ett rum och jag undersöks. Jag Ă€r öppen 4 cm. Klockan Ă€r nu strax efter 17. Mycket riktigt ligger bebisen fortfarande i sĂ€te. Ett kejsarsnitt planeras. Jag fĂ„r vĂ€rkhĂ€mmande lĂ€kemedel. Men det hjĂ€lper inte mycket alls! Smycken tas av. NĂ„lar sĂ€tts i armar. Kateter placeras. Snart blir operation ledig. Men det kĂ€nns nu vĂ€ldigt jobbigt. Jag ber om en till undersökning kl 18. Dom ser att jag nu Ă€r öppen helt. Snitt kommer inte hinnas med. "Du fĂ„r föda". Ett team med lĂ€kare och sköterskor kommer in i rummet. Detta rĂ€knas nu som en komplicerad förlossning. Jag kĂ€nner mig inte beredd. Allt har gĂ„tt sĂ„ fort. Men nĂ€r krystvĂ€rkarna kommer Ă€r det bara att köra. Bebin lirkas ut med rumpan först. Kl 19.01 Ă€r hon ute. Jag hör ett skrik pĂ„ direkten. Sedan försvinner hon och J ivĂ€g med barnlĂ€karna. Jag ligger kvar. Har jag just fött barn?... En liten stund senare kommer dom tillbaka sĂ„ jag fĂ„r se henne en stund innan hon försvinner till Neonatalavdelningen. "Hon mĂ„r bra". 

PÄ neonatalavdelningen har vi sedan bott fram till idag. 2,5 veckor. Nu Àr vi hemma och ett nytt liv börjar. Inte den start vi hade trott. Men allt har iaf gÄtt bra!

Hon kom ut och vÀgde 2010g och var 43cm lÄng. Idag vÀger hon 2330g och Àr 46,5cm. Finaste lilla flickan i vÀrlden!


Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0